Pressmedelande 2019-09-02

Brevvännerna och KTH ingår ett samarbete!

Vi är mycket glada och stolta att kunna presentera vår nya samarbetspartner: KTH och avdelningen för elkraftteknik. 

Brevvännerna har sedan starten haft tanken på ett samarbete med KTH då vi vill sprida universitets verksamhet till grundskolor över hela landet. Vi hoppas att i längden dels kunna locka fler elever att bli framtida studenter, och dels öka förståelsen för forskarens samhällsuppgift samt verksamheten i sig.

Vi ser en enorm potential med det här samarbetet!

Med KTH kan vi öka engagemanget och förståelsen för elteknik och hållbara energikällor i skolan och vi når tillsammans en helt ny nivå av utbyte mellan svenska skolan och ett av Europas ledande tekniska universitet!

– Julia Tengblad Söder, Verksamhetsansvarig på Brevvännerna

Vi på Brevvännerna ser det som extremt viktiga nutids- och framtidsfrågor som har ett tydligt uppdrag för att bidra till en hållbar utveckling. På avdelningen verkar man inom ämnen som förnybara energikällor, elmarknaden- och elkraftsystem samt utveckling av delar till bland annat elbilar.

Vi valde att samarbeta med Brevvännerna av två skäl. Dels för att väcka intresse för teknik och särskilt intresse kring el och energi bland skolungdomar.

Dessutom så vill vi visa att det finns många möjliga lösningar på de utmaningar gällande klimatet som vi översköljs av i media. De tekniska lösningar som vi jobbar med är lösningen på problemet, och vi vill att ungdomar ska få syn på detta tidigt både för att väcka intresse men även optimism inför framtiden!

– Lars Nordström, Professor och avdelningschef på avdelningen för elkraftteknik på KTH

Genom breven kommer eleverna att få tillgång till den senaste forskningen inom detta område samt möjlighet att bidra med sina egna idéer, kunskaper och erfarenheter för att driva utvecklingen framåt! Detta skapar delaktighet, stärker demokratiska värderingar och ökar elevernas handlingsutrymme.

Med hjälp av brevet kan lärare ta samhället in i klassrummet och ge eleverna chansen att bidra på riktigt.

Unga och barn funderar mycket på sin framtid och de stora utmaningarna vi står inför. När en stor aktör som KTH kontaktar barnen så visar det framtidstro och tillit. Genom autentiska uppgifter kan elever utveckla sina kunskaper och agera samtidigt. Det är häftigt!

– Charleen Fichtner, Pedagogiskt ansvarig på Brevvännerna

Utifrån kontakt med lärare vet vi att efterfrågan för autentiska uppgifter som dessutom kopplar till hållbar utveckling och samhällskontakt är stor. Nu under hösten kommer vi att utveckla brev där avsändare är Mikael Amelin, universitetslektor, Lina Berling Tjernberg, professor samt Oskar Wallmark, universitetslektor, på avdelningen för elkraftteknik. Innehållet kan kopplas till läroplanen inom en rad olika ämnen som exempelvis fysik, kemi och matematik men även geografi och svenska. Möjligheterna för att utforma uppgifter utifrån brevet är jättestora och vi hoppas även att lärarna ser breven som ett startskott för ett ämnesövergripande arbete.

Till vårterminen lanseras breven på vår digitala lärarplattform. Breven kommer gå att beställa med ett enkelt klick, för att sedan skickas per post direkt till skolan. Vi ser att värdet i att få ett riktigt brev stärker metoden och ger en exklusiv känsla – det är inte vem som helst som får ett brev av KTH. Tillsammans med brevet kan man även ladda ner en metodhandbok och en lärarhandledning med förslag på lektionsupplägg för att få ut så mycket som möjligt av brevet. Brevmetoden är på så sätt flexibel att den kan anpassas efter fler samarbetsorganisationer. Det här är bara början och målet är att skapa ett större utbyte mellan skolan och ännu fler samhällsaktörer.

Vill du veta mer om samarbetet med KTH och vår Brevmetod? Hör av dig till oss!

Vill du få brev från KTH till din skolklass?

Gör en intresseanmälan HÄR (länk).

– Julia Tengblad Söder, 2019-09-02