Brevvännerna och Klimataktion i nytt samarbete!

Vi är mycket glada och stolta över att presentera vår nya samarbetspartner Klimataktion! Tillsammans med Charlotta Johansson, kommunikatör och projektkoordinator, har vi utvecklat brev och lärarhandledningar anpassat för högstadiet och gymnasiet.

Charlotta vill höra från eleverna hur klimatförändringarna känns. Att arbeta med klimatförändringarna kan kännas tungt för många elever då de upplever oro och frustration. Brevvännerna anser att det är viktigt att tillsammans med de unga hantera dessa frågor parallellt med övrig undervisning för att inte bygga på oron genom att bara prata om komplexa och stora utmaningar och problem. Klimataktion vill därför i samband med undervisning relaterad till klimatet hantera de emotionella utmaningarna som klimatförändringarna bidrar till och ta elevernas tankar och känslor kring detta på allvar. 

Vi vet att barn och unga är väldigt medvetna om klimatkrisen och oroar sig mycket för den. Vi vet också att många lärare tycker det är svårt att prata om klimatet just därför. Men de ungas röster behövs i debatten och det som hjälper bäst mot klimatångest är att känna att man är med och gör skillnad. Vi kan använda ungdomarnas texter i vår kommunikation och vi hoppas såklart att både de och lärarna ska bli mer engagerade i klimatet och fortsätta jobba med frågorna.

– Charlotta Johansson, Klimataktion

Varför valde ni att samarbeta med Brevvännerna?

I och med pandemin behövde vi hitta nya arbetssätt för att nå ut till skolor och detta kändes klockrent. Jag minns att jag också saknade koppling till ”den riktiga världen” i undervisningen när jag själv gick i skolan. Att få göra riktiga uppdrag för riktiga organisationer måste ju bara vara ett bra sätt att lära sig saker på. Om vi går ut i klassrum och pratar med elever och ställer frågor så kommer det främst att vara de mest vältaliga och självsäkra eleverna som svarar. Men allas svar är lika mycket värda och genom brevet får vi veta vad alla tycker, tänker och känner. Klimatrörelsen i Sverige är tyvärr väldigt homogen och vi behöver hitta sätt att engagera och involvera en mångfald av människor.

Ska vi lyckas skapa en hållbar utveckling måste fler människor bli mer aktiva medborgare. När vi kan ge eleverna uppdrag där deras arbete bidrar till vår kommunikation och samhällsdebatten om klimatet så är de aktiva medborgare när de utför uppdraget och det tycker jag är styrkan med Brevmetoden.

Vad vill ni få ut av kontakten med eleverna?

Vi vill få veta hur det känner och tänker kring de frågor vi jobbar med och kunna använda den informationen i vår kommunikation.

Om eleverna är intresserade av att fortsätta engagera sig för klimatet så hjälper vi dem såklart gärna också att göra det.

Hur ser du på Brevmetoden som ett sätt att arbeta med arbetsmarknadskontakt i undervisningen?

Det är ju toppen! Den ideella sektorn sysselsätter omkring 200 000 personer i Sverige men många elever vet nog knappt att sektorn finns, än mindre att man kan jobba i den. Det är jättebra att fler får veta det, kanske kan det bidra till en ökad mångfald i sektorn i framtiden.

Vad skulle ni säga till andra samhällsviktiga aktörer om samarbetet?

Att om man inte har vana av att arbeta mot skolan så är det toppen att samarbeta med Brevvännerna som har kunskap om skolvärlden och upparbetade metoder och kanaler. Det gör det lätt att komma igång med ett ömsesidigt meningsfullt och proffsigt arbete mot skolor.

Läs mer om Klimataktion här: https://klimataktion.se

Beställ brev till din klass här: https://brevvannerna.se/produkt-kategori/avsandare/klimataktion/

– Julia Tengblad Söder, 2021-04-06