Vi samlar och paketerar viktiga organisationers hållbarhetsutmaningar i en metod som väcker engagemang hos eleverna, bjuder in till värdefullt kunskapsutbyte och ger unga i hela Sverige en röst och verktyg till förändring.
elever har delat sina tankar och idéer till samhällsaktörer via Brevvännerna
Vildana, vad skulle du säga till lärare som inte har testat Brevmetoden?
Just do it!
Du och dina elever kommer att gilla arbetssättet. Det är kul att jobba med projekt som inkluderar eleverna i samhället.
Läs hela intervjun med Vildana HÄR (klick)
ALLA PRATAR OM ÖKAD SAMVERKAN
Vi arbetar för det. På riktigt.
Det är inte initiativ, forskning, kunskap eller bra idéer som saknas för att realisera Agenda 2030. Utan samverkan. Samverkan är nyckeln till framgång. Vi måste samverka mer över sektorsgränser för att lyckas. Vi måste inkludera de unga mer. Vi måste samverka med skolan. Så låter det. På konferenser, i media, bland politiker och inom forskningen. Alla ska med på tåget.
Vi erbjuder en metod för det.
Där samverkan och inkludering av skolelever är grundläggande.
Enkelt, resurseffektivt och demokratiskt. Det spelar ingen roll var i Sverige, eller världen för den delen, skolan eller organisationen ligger – vi skapar möjligheter för utbyte och kontakt oavsett.
Genom något så enkelt som ett brev.
CHARLOTTA PÅ KLIMATAKTION, VARFÖR VALDE NI ATT SAMARBETA MED BREVVÄNNERNA?
I och med pandemin behövde vi hitta nya arbetssätt för att nå ut till skolor och detta kändes klockrent. Jag minns att jag också saknade koppling till ”den riktiga världen” i undervisningen när jag själv gick i skolan. Att få göra riktiga uppdrag för riktiga organisationer måste vara ett bra sätt att lära sig saker på. Om vi går ut i klassrum och pratar med elever och ställer frågor så kommer det främst att vara de mest vältaliga och självsäkra eleverna som svarar. Men allas svar är lika mycket värda och genom brevet får vi veta vad alla tycker, tänker och känner.
– Charlotta Johansson, projektkoordinator, Klimataktion
Läs hela intervjun med Charlotta HÄR (klick)